درد مفاصل در بیماران

درد مفاصل در بیماران

ترجمه : بهزاد ناصری

درد مفاصل میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. انواع بسیار متنوعی از درد مفاصل وجود دارد که عبارتند از: درد مربوط به آرتروز، درد ناشی از جراحت، درد بعد از عمل جراحی مفاصل، درد مربوط به اختلالات التهابی مفاصل مانند آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک و درد مربوط به رسوب کریستال در مفاصل مانند نقرس و یا کندروکالسینوزیس.

درد ممکن است بسته به ویژگی های فردی در مفصل و یا در عضلات اطراف مفصل احساس شود. درد ممکن است منتشر و یا ثابت باشد و یا ممکن است بسته به علت آن در حالت استراحت و یا در حال حرکت رخ دهد. با وجود طیف گسترده ای از شرایط و نشانه ها، انواع مختلف درد مفاصل ممکن است مکانیسم های اساسی، تظاهرات و درمان های بالقوه مشابهی داشته باشند.

چرا درد در مفاصل ایجاد می شود؟

در راستای نام گذاری سال جهانی مبارزه با درد به نام درد مفاصل، کارگروه IASP  مطالب مهمی در این زمینه را به شرح زیر انتشار داده است:

  • درمان درد مفاصل  اغلب ناکافی است.
  • درد مفاصل  با از دست دادن عملکرد همراه است و درمان نه تنها بر درد بلکه بر فعالیت و عملکرد نیز باید تمرکز داشته باشد.
  • دارو ها گاهی اوقات ایمن نیستند و توانبخشی و درمان فیزیکی ضروری است.
  • درد مزمن مفاصل می تواند قابل کنترل باشد اما بیماران ممکن است همچنان از درد  رنج بکشند.
  • درد مفاصل اغلب رابطه ی اندکی با تصویربرداری اشعه ی X و یا اسکن مفاصل دارد و این موضوع فهم درد مفصل را با چالش روبه رو می کند؛ حتی زمانیکه منبع درد قابل شناسایی باشد، ممکن است قادر به تعیین شدت درد نباشد.

علاوه بر درد و رنج و ناراحتی همراه با درد مفاصل، مشکلات مالی و سایر هزینه ها می تواند وجود داشته باشد. این مشکلات شامل: هزینه های بالای پزشکی ، از دست دادن روزهای کاری و کاهش یافتن کیفیت و بهره وری در کار بیماران و زندگی شخصی آن ها است. جمعیت سالخورده، شیوه زندگی بی تحرک و گرایش به سمت افزایش وزن و چاقی بدین معنی است که مشکل درد مفاصل به احتمال زیاد در سرتاسر جهان همچنان ادامه خواهد داشت.

بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز( استئوآرتریت)  با درد ناشی از این بیماری برای سال ها زندگی می کنند. این مقاله توضیح می دهد که درد چیست و چگونه مغز درد را احساس می کند، همچنین برخی از شرایطی که منجر به درد مفاصل می شود و همچنین روش های مختلف برای کمک به مردم در کنترل دراز مدت درد (مزمن) را توصیف می کند.

دردچیست؟

درد یک مکانیسم حفاظتی است که به مغز  زمانی که آسیبی رخ داده باشد هشدار می دهد. اما درد فقط یک احساس نیست، بلکه یک تجربه شخصی است. درد تاثیرات عاطفی نیز دارد و باعث احساساتی همچون ناراحتی و اضطراب در بیمار می شود. درد حتی ممکن است زمانی که به نظر می رسد آسیب از بین رفته باشد  ادامه یابد. این موضوع یکی از ویژگی های  برخی از سندرم های درد مزمن است.

درد ممکن است توسط یک صدمه یا آسیب فیزیکی به بافت های بدن، مواد شیمیایی تولید شده توسط التهاب و یا آسیب به عصب و انتهای عصب ایجاد شود. شایع ترین علل درد مزمن در مفاصل عبارتند از: استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و اسپوندیلوارتریت ، بیماری های سیستمیک و بیماری  رسوب کریستال ها که تحت عنوان کندروکالسینوزیس یا  نقرس کاذب  شناخته می شود.

شدت درد تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. برای مثال: میزان تمرکز بر درد؛ توانایی لذت بردن از فعالیت های مختلفی که می تواند از توجه ذهن به درد جلوگیری کند و کنترل درد را افزایش دهد. احساسات ناراحتی، نگرانی و یا افسردگی که می توانند درد را بدتر کنند، و داروهای تجویز شده که می توانند بر روی مغز اثر مستقیم داشته باشند می توانند به صورت شیمیایی اثرات درد را کاهش دهند.

چگونه درد مفاصل درمان می شود؟

تعدادی از رویکردها به منظور کمک به کنترل درد در دسترس هستند ، از جمله درمان های مختلف با مواد مخدر، فیزیوتراپی و ورزش:

  • دارو های مسکن، طیف وسیعی اعم از پاراستامول تا کدئین و تنها در چند مورد، تا گزینه های قوی تر مانند اکسی کدون، فرم آهسته رهش مورفین، و یا چسب های پوستی حاوی فنتانیل یا بوپرنورفین
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی(NSAIDs) و کوکسیب ها که هم مسکن هستند و هم اثرات ضد التهابی دارند.
  • کورتیکواستروئید ها، اغلب با نام کوتاه استروئید ، عمدتا به صورت تزریقی تجویز می شوند.
  • داروهای موثر بر درد عصبی و سندرم درد مزمن
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (برای مثال آمی تریپتیلین یا دوسولپین)، که خواب را بهبود می بخشند و به کنترل مغزی حساسیت از قسمت بالای بدن و اندام ها کمک می کنند.
  • گاباپنتین، کاربامازپین و پره گابالین که به کنترل برخی از انواع درد کمک می کنند ، به خصوص زمانی که آسیب عصبی وجود داشته باشد.
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) می تواند به کنترل درد کمک کند، هر چند شواهد موجود در مورد موثر بودن آن متنوع است. (دستگاه TENS یک وسیله کوچک الکترونیکی است که تکانه هایی  به انتهای عصب از طریق پد قرار داده شده بر روی پوست می فرستد. TENS باعث ایجاد حس سوزن سوزن شدن می شود به نظر می رسد موجب تغییر پیام های درد فرستاده شده به مغز می گردد.)
  • سایر درمان های تسکین دهنده درد از جمله: صفحه گرم یا بطری آب داغ و فن آوری هایی مانند اولتراسوند، لیزر و یا درمان مداخله ای
  • در تمام موارد، طراحی برنامه های ورزشی به صورت جداگانه، به منظور به دست آوردن مجدد قدرت و عملکرد ضروری است.
  • در برخی از موارد جراحی می تواند موثر باشد، اما افراد باید همیشه این گزینه را در رابطه با شدت درد و میزان ناتوانی خود با پزشکان در میان بگذارند.

متاسفانه، برای برخی از افراد درد، طولانی مدت وجود دارد و به صورت کامل به دارو و یا درمان های فیزیکی و عمل جراحی پاسخ نمی دهند. در چنین مواردی، تفکر در مورد تغییر در شیوه ی زندگی با ارزش است، مانند یادگیری استراحت معقول (اما نه به معنی ترک کردن  تمام تمرینات ورزشی) ، اجتناب از فعالیت های خاص، درخواست کمک و یا استفاده از ابزارها و تسهیلاتی که مناسب منزل باشند. پزشک، مددکار اجتماعی و یا کار درمان می تواند در رابطه با این تغیرات کمک کارشناسی و مشاوره ای ارائه دهد.

برای تعداد کمی از افراد، درد می تواند شدید و ناتوان کننده باشد. این موضوع می تواند به یک سیکل معیوب از درد، اضطراب، افسردگی، و وضعیت رو به وخامت از آمادگی جسمانی منجر شود. افرادی که تحت تاثیر این موضوع  قرار دارند بایستی به کلینیک مدیریت درد به منظور یادگیری راه های جدید برای مقابله با درد مراجعه کنند.

منابع:

این مطلب با همکاری مرکز تحقیقات آرتریت انگلستان و بر اساس اطلاعات به دست آمده از بیماران این مرکز تحت عنوان ” کمک به خود و زندگی روزمره ، درد و آرتریت” تنظیم شده است. نهایت سپاس را از David A. Walsh، Carmel Barrett و Belinda Wadsworth داریم.

www.arthritisresearchuk.org/arthritis-information/arthritis-and-daily-life/pain-and-arthritis/pain-and-arthritis.aspx

زندگی با درد مزمن،

www.arthritisresearchuk.org/arthritis-information/arthritis-and-daily-life/pain-and-arthritis/pain-report.aspx